Fig. Stan po szyciu ścięgna Achillesa i przebytym zapaleniu. Znaczne pogrubienie ścięgna.

Co to jest zapalenie ścięgna Achillesa (tendinopatia)?

Jest to powolny proces powstawania mikrourazów ścięgna Achillesa. Nazwa „zapalenie” jest myląca, raczej jest to bolesna blizna po mikronaderwaniach. Często dotyczy osób które nagle zwiększyły aktywność sportową, mają nieprawidłową technikę biegu (ustawienia stopy, dobór obuwia, zbyt dużo podbiegów), cierpią na nadwagę, starszych. U osób z chorobami reumatologicznymi lub metabolicznymi również ryzyko „zapalenia” ścięgna Achillesa rośnie.

Bólem na przebiegu ścięgna Achillesa. Zazwyczaj ból jest silny już przy pierwszych krokach po przebudzeniu, potem trochę maleje.  Podobnie w sporcie, ból jest największy na początku treningu potem maleje, by powrócić po zakończeniu treningu. W przewlekłej chorobie można wyczuć bolesne zgrubienie na jego przebiegu.

Diagnostyka

Podobnie jak w całkowitym zerwaniu ścięgna Achillesa kluczem jest badanie przez doświadczonego chirurga stopy i stawu skokowego. Niezwykle użyteczne jest USG i MRI by dokładnie określić rozległość uszkodzenia oraz by potem monitorować skuteczność leczenia.

Zazwyczaj intensywna fizjoterapia wsparta pracą własną pacjenta daje dobre efekty.  Jest to proces kilku-kilkunastotygodniowy mający na celu rozciągnięcie mięśni łydki i samego ścięgna, zmniejszenie bólu. Stopniowy powrót do budowania siły mięśni łydki i wcześniejszej aktywności sportowej (np. skakania na skakance) jest możliwy dopiero po ustąpieniu dolegliwości.

Blokady sterydowe spowalniają gojenie się ścięgna i nie powinny być wykonywane, ostrzykiwanie koncentratem płytkopochodnych czynników wzrostu, komórek szpikowych, kolagenem etc.  nie ma jednoznacznie udokumentowanego działania.

Leczenie operacyjne jest niezbędne rzadko i polega na usunięciu zdegenerowanych tkanek, zmobilizowaniu zrostów ścięgna z ościęgnem. Czasem wymagane jest użycie szwów gdy istniej ryzyko zerwania się ścięgna. Dla każdego pacjenta dopiera się indywidualnie optymalną technikę operacyjną.