Złamanie zmęczeniowe

Fig. Złamanie zmęczeniowe IV kości śródstopia

Co to są złamania zmęczeniowe?

Są to złamania (zwane też złamaniami stresowymi, marszowymi lub przewlekłymi) powstające na skutek długotrwałego przeciążenia kości („suma mikrourazów”) którego organizm nie nadąża naprawiać. Najczęściej takim złamaniom ulegają kości śródstopia, kość łódkowata i piętowa. Do wspomnianych mikrourazów dochodzi często na skutek nieprawidłowej biomechaniki stopy (płaskostopie, nieprawidłowy wzorzec biegu czy obuwie etc. jak i nadmiernie intensywnego treningu), pamiętać trzeba też o przyczynach metabolicznych takich jak niedobory (np. witamina D3, niedobory podczas redukcji masy ciała) i hormonalnych (np. osteoporoza). Bardzo często pojawiają się pod koniec sezonu biegowego/ triathlonowego ale występować mogą u amatorów właściwie każdego sportu (ze złamaniami zmęczeniowymi żeber u golfistów włącznie). Inne typowe lokalizacje to złamanie zmęczeniowe kości piszczelowej, udowej czy kości łonowej (miednica).

Najczęściej bólem (z towarzyszącym obrzękiem okolicy tworzącego się złamania) nasilającym się w miarę trwania wysiłku. Często początkowo ból pojawia się tylko przy aktywności sportowej i powoli (tygodniami) narasta.

Przede wszystkim trzeba złamanie zmęczeniowe rozpoznać. Kluczowe jest badanie przez doświadczonego ortopedę ponieważ początkowo na zdjęciach RTG nie będzie widoczne. W USG można dostrzec pewne cechy złamania zmęczeniowego ale najlepszą metodą diagnostyczną jest rezonans magnetyczny.

Leczenie operacyjne bywa konieczne ale niezwykle rzadko. Najczęściej wystarcza odciążenie kończyny a później modyfikacja treningu (zmniejszenie intensywności, dłuższa regeneracja, odpowiednie wzmocnienie mięśni i ich rozciągnięcie), wyeliminowanie przyczyny biomechanicznej (np. przez dobór indywidualnych wkładek).