KONSULTACJE I LECZENIE SCHORZEŃ STÓP U DZIECI

• Stopa płasko koślawa statyczna

Jest bardzo powszechna u małych dzieci, rodziców najczęściej niepokoi obniżony łuk podłużny stopy oraz szybkie zużywanie i deformacja butów. Stopa płasko koślawa u dzieci nie powoduje dolegliwości bólowych, nie powoduje również trudności w lokomocji. W większości przypadków nie wymaga leczenia oraz nie daje powikłań w wieku dojrzałym.Badanie lekarskie jest jednak wymagane w celu oceny rodzaju płaskostopia.

• Stopa końsko szpotawa wrodzona

Jest wadą wrodzoną stopy występującą u 1 na 1000 noworodków co czyni ją jedną z najczęstszych wad wrodzonych stopy. Obecnie najpopularniejszą metodą leczenia jest metoda Ponsetiego polegająca na korekcji deformacji przy pomocy gipsów korekcyjnych a następnie wykonaniu przezskórnego przecięcia ścięgna Achillesa. Leczenie wady powinno rozpocząć się do około tygodnia po porodzie.

• Wrodzone przywiedzenie przodostopia

Jest wadą polegającą na przywiedzeniu przedniej części stopy. W połowie przypadków występuje obustronnie. Deformacja ta bardzo często nie zwraca uwagi rodziców i rozpoznanie stawiane jest najczęściej około 3 miesiąca życia. Najczęściej stosuje się leczenie nieoperacyjne polegające na korekcji przy pomocy opatrunków gipsowych oraz ćwiczeń redresyjnych. Leczenie tego typu jest skuteczne w większości przypadków.

• Paluch koślawy

Wada ta jest najczęściej kojarzona z osobami dorosłymi, ale może pojawiać się również w wieku dojrzewania a nawet we wczesnym dzieciństwie. U pacjentów pediatrycznych deformacja tego typu rzadko bywa przyczyną bólu, jednak jej postępujący charakter jak i trudności w doborze obuwia wymagają korekcji chirurgicznej.

• Stopa płaska wrodzona

Jest to rzadka wada wrodzona stopy diagnozowana w większości przypadków zaraz po urodzeniu dziecka. Pomimo tego, że wada nie jest bolesna u małych dzieci powoduje poważne utrudnienia w funkcjonowaniu w wieku dojrzałym. Stopa u dziecka przybiera kształt „suszki”, spowodowane jest to rozwojem kości skokowej w nieprawidłowym ułożeniu. Wada ta najczęściej wymaga leczenia operacyjnego we wczesnym dzieciństwie w celu przywrócenia prawidłowych warunków anatomicznych stopie.