Co to jest „Nerwiak Mortona”?

Nazwa pochodzi oczywiście od nazwiska jednego z pierwszych chirurgów, którzy opisali tą patologię. Inne nazwy to neuralgia Mortona, choroba Mortona, nerwiak międzypalcowy czy po prostu metatarsalgia Mortona. Najczęstsza nazwa jest myląca, ponieważ sugeruje że istotą patologii jest nowotwór łagodny (nerwiak). Podczas gdy choroba polega na bliznowatej przebudowie nerwu na skutek przewlekłego drażnienia (ucisku). Najczęściej choruje nerw podeszwowy wspólny palców w II lub III przestrzeni międzypalcowej, zdecydowanie częściej u kobiet.

Skąd się bierze?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Na pewno przyczyniają się do jego powstawania powtarzające urazy tej okolicy, nieprawidłowa biomechanika stopy np. płaskostopie, źle dobrane obuwie, deformacje pourazowe (np. przebyte złamania kości śródstopia),

Bólem podczas chodzenia, zlokalizowanym w okolicy II i III stawu śródstopno-palcowego od strony podeszwowej. Może promieniować w kierunku palców. Ból nasila się w miarę chodzenia i bywa bardzo intensywny („igla pod podeszwą”, „ostry kamień”)

Przede wszystkim odpowiednia diagnostyka (badanie przez doświadczonego ortopedę, zdjęcia RTG stóp w obciążeniu, pedobarografia, MRI), można wykonywać pod kontrolą USG blokadę diagnostyczno-terapeutyczne, która często łagodzą objawy na jakiś czas. Nie powinno się wykonywać zbyt wielu takich ostrzyknięć ponieważ sterydy nie są lekami obojętnymi i wielokrotne podania mogą mieć poważne, niechciane konsekwencje. Opisywane są również techniki uszkadzania nerwu za pomocą ostrzyknięcia odpowiednim roztworem  alkoholu czy  wysoką lub niską temperaturą, jednak wyniki nie są jednoznaczne.

Fizjoterapia i zmiana biomechaniki stopy poprzez odpowiednio dobrane wkładki i obuwie mogą zmniejszyć dolegliwości. W zaawansowanych przypadkach wskazane jest leczenia chirurgiczne polegające najczęściej  na usunięciu uszkodzonego nerwu.